Stöd för barnet och familjen
Stöd för växande och lärande
Ett barn kan behöva stöd med den fysiska, psykiska eller sociala utvecklingen. Barnets uppväxt, utveckling och inlärning kan då stödjas genom intensifierat eller särskilt stöd. Orsakerna till stödbehovet kan vara till exempel
• Försenad utveckling
• Tal- och språksvårigheter
• Sociala svårigheter och svårigheter i känslolivet
• Inlärningssvärigheter
• Skada eller långtidssjukdom
Det är viktigt att identifiera ett barns behov av stöd i ett så tidigt skede som möjligt och se till att miljön för småbarnspedagogik är sådan att den främjar barnets uppväxt, utveckling och inlärning. Stöd kan ges på olika sätt:
• Anpassa verksamheten
• Minska gruppstorleken
• Stärka fostringsgemenskapen
• Använda rehabiliterande element
Specialläraren inom småbarnspedagogik kan dessutom klarlägga barnets färdigheter och låta t.ex. en talterapeut, psykolog eller ergoterapeut undersöka barnet.
Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik
Speciallärare inom småbarnspedagogik
Integrerad specialgrupp
En integrerad specialgrupp har färre barn och i den arbetar en speciallärare inom småbarnspedagogik. För närvarande finns det en integrerad specialgrupp.
Sagobackens daghem, Nyckelpigorna
För utvecklingsstörda finsk- och svenskspråkiga barn i lågstadieåldern erbjuds morgon-och eftermiddagsvård i Tullportens dagvårdsenhet.