Över 700 kunder svarade på Borgå vattens kundenkät

Kundenkäten för vattentjänster förverkligades mellan 9.-27.5.2019. Av de 2665 kunder som fått e-postinbjudan svarade 760, svaraktivitet blev 28,5 %.
Enligt erfarenhet brukar bra svarsaktivitet ligga mellan 20-30 %. Enligt data från undersökningsprogrammet svarade rent av 82 % av de kunder som läste e-post meddelandet. ”Vi är mycket nöjda över Borgå vattens aktiva kunder och kommer att utnyttja responsen för att förbättra verksamheten” berättar Borgå vattens verkställande direktör Elina Antila.
Enligt undersökningen har speciellt ledandet av vatten samt mottagande av avloppsvatten (9,0) och vattnets kvalitet (9,2) förbättrats i jämförelse med fjolåret då man använder sig av skolbetyg (4-10). Av den öppna responsen var 70 % positivt, 10 % negativt och 19 % neutralt. Ungefär 1 % av responsen innehöll förbättringsidéer såsom önskan att ta ibruk fjärrlästa vattenmätare eller att kunna ansluta det egna bostadsområdet till avloppet. I fråga om vattnets prissättning och ifall prissättningen är förståelig samt om informering ansåg endel att utveckling behövs. ”Angående informationen har vi försökt satsa mera genom att exempelvis ta ibruk Facebook sidor och utnämna en informatör som sköter informeringen utöver det egna jobbet. Arbete och utveckling inom detta finns dock säkert” konstaterar Elina Antila.
3.7.2019 13:43
Categories: Borgå vatten