Hälsovårdscentral

Aktuellt 3.7

Hälsocentralens återuppringningssystemet är för tillfället stockad. Telefonsystemet räknar automatiskt uppringningstider som inte är realistiska och förverkligas möjligen med flera timmars varsel. Vi hoppas att kunderna har tålamod i denna beklagliga situation. Vi jobbar som bäst med arrangemang för att normalisera återuppringningstjänsten till nästa vecka.

På grund av coronaviruset

Icke-brådskande tider till tandvården och hälsocentralen reserveras inte för närvarande.

Information om coronaviruset och bekämpning av det

Stadens tjänster under coronatiden

Rådgivning och mottagning för luftvägsinfektioner 

Om du har symptom på en luftvägsinfektion, såsom snuva, hosta, ont i halsen, muskelvärk eller feber, eller om du har ont i magen och/eller diarré, ska du stanna hemma och ringa hälsovårdscentralen tfn 040 547 7764, 040 481 0344.

Alla patienter som har luftvägsinfektion ska ringa till de telefonnummer som har öppnats för rådgivning om coronaviruset. Vid behov styrs de till infektionsmottagningen. Kom inte till mottagningen utan att ringa först!

Tidsbeställning och rådgivning

Mottagningen fungerar med tidsbeställning:

tfn 040 547 7764, 040 481 0344

mån–tors. kl. 8–15.30
fre kl. 8–14.30
lör–sön stängd

Mottagningen finns i den så kallade röntgenkorridoren i Näse hälsocentral.

  • Ingång via C-trappans automatdörrar, hiss ner till bottenvåningen. 

Testplats för coronavirus

En drive-in-testplats för coronavirus vid Näse hälsovårdscentral fungerar med tidsbeställning mån-fre klockan 8–16.

Provtagningen fungerar så här:

  • En remiss till provtagningen görs av en sjukskötare utifrån kontakt/samtal och en bedömning av symptomen. 
  • Klienten kommer med bil till provtagningsplatsen och ringer när han eller hon är på plats.
  • Resultatet kommer inom 1-4 dagar 
    • Om resultatet är negativt (=normalt) meddelas detta till klienten med ett textmeddelande.
    • Om resultatet är positivt, kontaktar läkaren patienten.

HUSLAB betjänar med tidsbokning

Du kommer väl till laboratoriet precis just innan din bokade tid, och kom helst utan ledsagare om det är möjligt. Jourpatienter och kunder som tagit prov hemma betjänas fortfarande med könummer.


Hälsostationernas gemensamma tidsbeställning och bedömning av vårdbehovet

Icke-brådskande tider till tandvården och hälsocentralen reserveras inte för närvarande.

Servicenummer 019 520 4351, mån–fre 8–15.30. Du kan lämna ringbud fram till kl. 15. 

Tidsbeställningsmottagning

På Näse verksamhetsställe (Askolins väg 1). 

Verksamhetställen och tjänster 


Hälsocentralens tidsbeställning och verksamhet har nya arbetssätt

Hälsovårdscentralen tog i mars 2020 i bruk nya arbetssätt. För dig som kund betyder förändringen följande: 

På mottagningar med tidsbeställning

Du får din beställda tid och en påminnelse samt en exaktare mottagningstid per textmeddelande.

  1. Det första textmeddelandet när du beställer tiden
  2. Det andra textmeddelandet ett dygn före den beställda tiden
  3. Det tredje textmeddelandet 30 minuter före mottagningstiden

• Din mottagningstid är inte reserverad hos en viss läkare eller skötare.

• När du kommer till Näse hälsovårdscentral kommer du in genom huvuddörren och anmäler dig med en anmälningsautomat. Det här kan du göra med ett identitetskort, FPA-kort eller körkort försett med streckkod eller genom att mata in din personbeteckning. Automaten hänvisar dig till rätt plats där du ska vänta.

• Hälsovårdscentralens väntrum kommer i fortsättningen att ha elektroniska informationstavlor

När du behöver brådskande vård

• När du kommer utan tidsbeställning till brådskande vård, anmäl dig med anmälningsautomaten. Automaten ger dig ett könummer till bedömning av hur brådskande vårdbehovet är. Det här görs vid servicestället.

Har du frågor?

Svar på vanliga frågor


Fyll i Omaolo- symptombedömningen

Symptombedömningen i Omaolo ger dig tillförlitlig information om huruvida dina symptom kräver professionell vård eller om det räcker med egenvård.

Läs mera om Omaolo.

Också  Terveyskirjasto hjälper dig att bedöma situationen och ger anvisningar för egenvård. Obs. sidan är på finska.


Egenvårdsblankett

Skriv ut och vid begäran fyll i blanketten innan du kommer till mottagningen.

Egenvårdsblankett


Klientbelåtenhet 

I juni var klienterna nöjda med våra tjänster enligt Happy or not- klientresponsen: 

  • Hälsocentralens verksamhetsställe i Näse, 91 % av klienterna
  • Hälsocentralens akutvård, 82 % av klienterna