Hållbar turism som ett utvecklingsområde
Närmare en miljon turister besöker Borgå varje år. Cirka nittio procent av dem besöker gamla stan i Borgå.
Turistströmmarna ökar och Borgå stad vill fästa uppmärksamhet på det att invånarnas och turisternas attityder för ökade besöksmängder hålls positiva också under turistsäsongen. Målet är också att erbjuda möjligheter för turistföretagen i Borgå att öka medvetenheten och kunnandet om principerna för hållbar turism och miljöansvar.
Avsikten är att utveckla turismen i Borgå genom att följa principerna för hållbar turism och att lyssna på alla parter och intressentgrupper. Turism- och marknadsföringsenheten i Borgå stad vill ta med lokala personer som bor och arbetar i gamla stan i Borgå, företagen och organisationerna i planeringsarbetet för turismen.
Under våren har man på uppdrag av turism- och marknadsföringsenheten i Borgå stad intervjuat aktörer i gamla stan (Föreningen Invånarna i Gamla Borgå, Köpmannaföreningen i Gamla Borgå, Borgå museum, Borgå kyrkliga samfällighet) och ur det sociokulturella perspektivet tänkt på hur man kan förmedla budskapet till de internationella turisterna om att det också bor invånare i gamla stan och hur man kan få turisterna att beakta invånare och den känsliga miljön.
Som utgångspunkt har man använt en definition av Visit Finland för hållbar turism, man har jämfört verksamheten med praxisen för Sveaborg och också internationella objekt, och frågat åsikter av studeranden som kommer från Asien. Under våren har man skapat sig en uppfattning om nuläget för hållbar turism i gamla stan och intressegruppernas önskemål, kommit med idéer om möjliga lösningar och utarbetat en åtgärdsplan.
Den här våren skickas ett meddelande till turistgrupperna via researrangörerna. I meddelandet framförs på ett positivt sätt och med hjälp av särdragen i den finländska kulturen om sådana begrepp som är viktiga för finländare och gäller det egna utrymmet och integritet och respekt till exempel i att gå på privata gårdar och fotografera. I meddelandet påminns också om bl.a. att man ska följa bussarnas köranvisningar och bestämmelser om tomgång samt undvika att besöka domkyrkan under de kyrkliga förrättningarna.
I åtgärderna för hållbar turism beaktas resenärens stig före resan, under resan och efter resan. Det är viktigt att förmedla kärnbudskapet: njut av gamla stan i Borgå men respektera det. Budskapet om att gamla stan är en levande stadsdel och känslig miljö delas på olika medier (kartor, broschyrer, webbsidor, sociala medier).
Visit Finland inledde i början av 2018 ett projekt för hållbar turism i arktiska områden. Målet är att skapa turistmål i Finland som följer principerna för hållbar utveckling och öka kunnandet när det gäller ansvarsfullhet och att turistföretagen och turistmålen lär sig att arbeta på ett ansvarsfullt sätt.
Vi följer hela tiden hur projektet med Visit Finland framskrider och utnyttjar det material som skapas. I fortsättningen vill vi följa både kundernas och invånarnas förnöjsamhet, och vi ordnar möten för intressentgrupper och utbildning om teman för hållbar turism, berättar turism- och marknadschef Sari Myllynen.
Närmare upplysningar:
Borgå stad, turism- och marknadschef Sari Myllynen, tfn 040 706 1200, sari.myllynen@porvoo.fi
Haaga-Helia Amk lektor Niina Moilanen, tfn 040 488 7242, niina.moilanen@haaga-helia.fi, (arbetslivspass vid turism- och marknadsföringsenheten i Borgå stad)
8.6.2018 11:09
Categories: Turism