Borgå stad är den första staden i Finland som börjar använda Neste MY, förnybar diesel i hela sin dieselmateriel

Borgå stad är den första staden i Finland som börjar använda den förnybara dieseln Neste MY som tillverkas till 100 % av avfall och rester i hela sin dieselmateriel i år. Stadens kommunteknik och den avgiftsfria sommarbussen Rinkeli börjar omedelbart använda produkten.
”Den förnybara dieseln Neste MY är en utmärkt lösning för många städer för att minska utsläppen av växthusgaser. Vi är mycket stolta och glada att vår topprodukt Neste MY hjälper vår raffinaderiort Borgå som den första staden i Finland att minska utsläppen från hela dieselmaterielen. I Förenta staterna använder redan städerna Sacramento och San Diego i Kalifornien vår produkt”, berättar Sam Holmberg som är den ansvariga direktören för Nestes Marketing & Services-verksamhet i Finland.
Med hjälp av den förnybara dieseln Neste MY kan växthusgasutsläppen bli upp till 90 procent mindre under bränslets hela livscykel jämfört med den traditionella fossila dieseln.
Ett betydande steg mot Borgå med lägre utsläpp
”Vi vill vara en föregångare som en stad för koldioxidneutralt boende. Att börja använda Neste MY är ett betydande framsteg mot Borgå med lägre utsläpp. Neste MY ersätter i Borgå årligen över 100 000 liter fossilt bränsle, och på detta sätt uppstår det 240 000 kilo mindre koldioxidutsläpp. Varje Borgåbos koldioxidavtryck minskar åtminstone med cirka fem kilo, berättar Borgå stads biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz.
”Produktionen av den förnybara dieseln Neste MY baserar sig på NEXBTL-teknologin som vi har utvecklat i Borgå. På sätt och vis sluts cirkeln när den förnybara dieseln som vi tillverkat nu kommer att användas i Borgå stads samtliga dieselmateriel. I Borgå får man produkten på Montörsvägens Neste Truck-station som är avsedd för tung materiel”, summerar Holmberg.
I Sköldvik ligger Nordens största kluster för oljeraffinering och petrokemi. Avsikten är att området ska utvecklas till en park i världsklass för bioekonomi och cirkulär ekonomi.
”Redan nu är Sköldvik i europeisk jämförelse ett mycket representativt exempel på ett ekosystem för cirkulär ekonomi som fungerar friktionsfritt. I Sköldvik går avfalls-, material- och biproduktsströmmarna enkelt från ett företag till ett annat”, poängterar von Schoultz.
Lämpar sig för alla dieselmotorer
Den förnybara dieseln Neste MY kan användas utan några som helst ändringar i fordonen. Den är helt kompatibel med de nuvarande dieselsorterna, dvs. den kan tillsättas till bränsletanken även om traditionell diesel skulle finnas kvar i tankarna. Den förnybara dieseln Neste MY:s alla egenskaper är bättre eller minst lika bra som världens bästa fossila dieselsorter men den minskar miljön betydligt mindre. Dess toppegenskaper garanterar en renare förbränning, minskar bullret i motorn samt minskar lokala utsläpp.
Med hjälp av NEXBTL-teknologin som Neste har utvecklat kan man tillverka förnybar diesel av toppkvalitet och andra förnybara produkter av nästan vilken avfallsfett eller växtolja som helst. Neste tillverkar förnybar diesel redan av över 10 råämnen. Bolaget utför ett fortlöpande utvecklingsarbete för att göra utbudet allt bredare.
Närmare information:
Sam Holmberg, direktör, Marketing & Services Finland, Neste, tfn 050 458 4078
Fredrick von Schoultz, biträdande stadsdirektör, Borgå stad, tfn 019 520 2221
Läs mera:
Borgå stad, biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultzs ntervju
Kampanjsidor för den förnybara dieseln Neste MY
Fördelar med den förnybara dieseln Neste MY
Den förnybara dieseln Neste MY i korthet
Den förnybara dieseln Neste MY är en vätebehandlad växtolja (HVO). Den förnybara dieseln Neste MY är inte en likadan produkt som traditionell biodiesel (FAME) utan en högklassig produkt som kan användas i höga halter eller som sådan i alla dieselmotorer. Läs mer om skillnader mellan förnybar diesel och biodiesel.
13.6.2017 12:26
Categories: Trafik och gator Natur och miljö Företag